Lana Lavonen - Immuniteetin ylläpito Ayurvedan avulla | TerveysSummit Syksy 2021

page-2019-jaettava-video.php

Lana Lavonen, kliinisen Ayurvedan konsultti, pranayama- ja joogaopettaja

Immuniteetin ylläpito Ayurvedan avulla

Toivomme, että jaat tämän asiantuntijahaastattelun myös somessa, jotta kavereillasikin olisi mahdollisuus terveempään elämään!

Ilmoittaudu nyt ilmaiseksi TerveysSummitiin!

Ilmoittautumalla seuraavaan TerveysSummitiin toukokuussa 2022 pääset katsomaan kaikki uudet asiantuntijahaastattelut täysin ilmaiseksi ja saat ajankohtaiset TerveySummit uutiset sähköpostiisi heti ensimmäisten joukossa!

Tässä haastattelussa käsitellään seuraavia asioita

  • Miksi molempien vanhempien kunto on tärkeä lapsen immuniteetin kannalta
  • Immuniteettiä hoidetaan kehotyypin ruokavaliolla, stressinhallinnalla, luonnossa olemalla
  • Miksi ruuansulatuksen tuli on tärkeä
  • Ruuansulatusta voi parantaa vata-doshaa hoitamalla eli hengitysharjoituksilla, joogalla, ayurvedisillä öljyillä
  • Miten traumat vaikuttavat kehoomme
  • Miksi pinnallinen hengitys on tärkeä korjata ensimmäisenä
  • Elinvoimaa saamme valosta, hengityksestä, ruuasta ja vedestä
  • Vata, pitta ja kapha ovat vastuussa elintoiminnoista
  • Vata on vastuussa hermoston toiminnasta, hormonitoiminnasta, sydämen toiminnasta, hengityksestä eli kaikest mikä liikkuu
  • Pitta on vastuussa aineenvaihdunnasta ja auttaa mm. omaksumaan uusia asioita
  • Kapha tukee, voitelee kehon nivelet
  • Mitkä tekijät vaikuttavat kehotyyppimme muodostumiseen
  • Miksi Lana suosittelee konsultaatiota oman kehotyypin määrittämiseen
  • Jos vata on erittäin epätasapainossa, niin älä mene kylmään veteen ilman että pääset heti myös lämpimään
  • Kaphallekin kylmävesialtistus sopii, mutta varovasti
  • Pelko vaikuttaa vata doshaan ja mm. hengittämiseen
  • Miksi Lana ei tee kertaluonteisia konsultaatioita

Lanan vinkkejä pimeään ja kylmään

  • Opettele hengittämään
  • Nauti lämmintä kehotyyppisi ruokaa
  • Hoida vataa ayurvedisillä öljyillä

Lanan vinkit ayurvediseen ruokavalioon

  • Syö kehon rakenteen ja ruuansulatuksen mukaan
  • Vatan ruuansulatus voi vaihdella päivittäin
  • Pittalla ruuansulatus on vahva
  • Kaphalla ruuansulatus on hitaampi
  • Syö pienempiä annoksia hitaammin niin huomaat, että nälkä lähtee vähemmälläkin
  • Jos ruoka on kuivaa niin voit nauttia myös lämmintä vettä aterialla, ei koskaan kylmää vettä koska se heikentää ruuansulatusta
  • Fenkolitee on hyvä ruuan kanssa
  • Vihreä tee voi kuivattaa vataa
  • Älä syö mitään makeaa ruuan päälle, koska ruoka alkaa käymään mahalaukussa
  • Ruokien oikea yhdistäminen on tärkeää eli esim. älä nauti jugurtin kanssa hedelmiä tai marjoja vaan mausteita kuten kardemummaa tai kanelia ja hieman hunajaa
  • Syö marjat ja hedelmät erikseen muista ruuista
  • Pidä liharuokien ja nukkumaanmenon välissä 3-4 tuntia, muiden ruokien kanssa 2-3 tuntia
  • Älä mene nukkuman täydellä vatsalla
  • Sulamaton ruoka mätänee ja muodostaa kehoon sairastuttavia kuona-aineita (panchakarma ja mini-panchakarma hoidot auttaa näissä tilanteissa)
  • Detox on suositeltavaa keväällä ja syksyllä
  • Aamiaiseksi jotain helposti sulavaa ja lämmintä, erityisesti talviaikaan, kuten täysjyväpuurot, tattaria vatalle vain pieniä määriä
  • Vata tarvitsee enemmän proteiinia kuin muut
  • Lounaalla voi syödä tukevampaa ruokaa oman kehotyypin mukaan
  • Syö päivällisellä taas hieman kevyemmin esim. keitto tai höyrytettyjä vihanneksia, kanamunan tai järvikalan kanssa
  • Käytä mausteita ruuanlaitossa tai teenä kuten fenkoli, korianteri, juustokumina, kurkuma, inkivääri
  • Liota pähkinät ja pavut varsinkin jos olet vata

Lanan mausteresepti ruuansulatuksen tueksi

  • Paahda fenkolin, juustokuminan ja korianterin siemeniä pannulla ilman rasvaa ja jauha ne pieneksi esim. sähköisellä kahvimyllyllä
  • Nautin jauhesekoitusta 2 kertaa päivässä ruuan jälkeen

Lanan terveysvinkit kaikille

  • Pidä huolta vatasta eli pysähdy ja hallitse stressiä
  • Nauti elämästä ja ole läsnä
  • Harjoittele hengitystä
  • Kuuntele onko sinulla oikeasti nälkä

Haastattelijana
Karita Aaltonen

"Stressi syntyy ajatuksen tasolla ja vaikuttaa kehoon"

"Jos ihminen ei käsittele omia traumoja ja tunteita, ihminen ei voi parantua pelkästään ruokavaliolla"

"Ayurveda sopii sellaisille ihmisille, jotka haluavat ottaa vastuuta omasta elämästään ja terveydestään"

- Lana Lavonen

 Nähdäksesi TerveysSummitin kaikki uudet haastattelut ilmoittaudu nyt!

Haluatko nähdä TerveysSummitin kaikki uudet asiantuntijahaastattelut ILMAISEKSI ja säästää satoja euroja?

Pääset näkemään kaikki uudet haastattelut ilmaiseksi VAIN ilmoittautumalla!

TerveysSummitin ylpeänä esittää

TerveysSummitia mahdollistamassa

Seuraa TerveysSummitia somessa ja jaa myös omat katselukokemuksesi! #terveyssummit 

Haastateltavana

Lana Lavonen

Lana Lavonen on ayurvedakonsultti, pranayamaopettaja, ravintoterapeutti ja joogaopettaja. Lanan syvä ja monipuolinen osaaminen ja ammattitaito takaavat sen, että hän kohtaa asiakkaansa aina kokonaisuutena: hänen tavoitteensa on lisätä ihmisten tietoisuutta hyvinvoinnista, ja sen vuoksi hän kouluttautuu jatkuvasti lisää niin ayurvedan, pranayaman kuin joogan parissa.

Syy siihen, miksi Lana haluaa hoitaa ihmistä kokonaisvaltaisesti ja oppia jatkuvasti lisää holistisesta hyvinvoinnista juontaa juurensa hänen lapsuudestaan: Rankan lapsuuden jälkeen Lana voi todella huonosti. Tilanne johti siihen, että niin keho kuin mieli sairastuivat, ja Lana kamppaili muun muassa vaikean endometrioosin ja jatkuvien antibioottikuurien kanssa. Omien kokemustensa myötä Lana korostaakin konsultaatioissaan ja opetuksessaan sitä, että sekä ihmisen mieltä että kehoa tulee hoitaa, ja ihminen tulee kohdata kokonaisuutena.

Lanan oma joogapolku alkoi vuonna 2001, jolloin hän alkoi harjoittaa ja opiskella raja-joogaa Etelä-Koreassa. Jooga vei mennessään, ja Lana kokeili eri joogasuuntauksia ja –tyylejä. Vuonna 2004 hän löysi kuitenkin elämäänsä kolme aarretta: astangajoogan, ayurvedan ja pranayaman. Tuon kolmikon löydyttyä Lana on opiskellut jokaista polkua lisää kansainvälisten huippuosaajien kanssa.

Tällä hetkellä Lana opettaa joogaa ja pranayamaa, sekä tekee ayurveda-konsultaatioita Suomessa. Lisäksi Lana kouluttaa Ayurveda instituutissa.

Suomeen hän muutti 18-vuotiaana Petroskoista, mutta valmistuttuaan humanististen tieteiden kandidaatiksi hän lähti maailmalle: Lana on opiskellut Pariisissa, ja työskennellyt Etelä-Koreassa ja Thaimaassa. Lisäksi hän on harjoittanut joogaa Intian Mysoressa. Intiassa Lana aloitti myös ayurvediset opintonsa, jotka auttoivat häntä syventämään osaamistaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin parissa entisestään. Vuonna 2012 Lana sertifioitui kliinisen Ayurvedan terapeutiksi Nagpurissa, Intiassa. Hänen pääopettajinaan toimivat Dr. Atreya Smith ja Dr. Sunil Joshi, jotka molemmat tuntevat länsimaalaisen ruokakulttuurin hyvin. Myös Lana pyrkii soveltamaan Ayurvedan oppeja suomalaiseen elämäntapaan.

Lue lisää tästä>>

Ilmoittaudu nyt ilmaiseksi TerveysSummitiin!

Haluatko nähdä TerveysSummitin kaikki uudet asiantuntijahaastattelut ILMAISEKSI ja säästää satoja euroja?

Pääset näkemään kaikki uudet haastattelut ilmaiseksi VAIN ilmoittautumalla!

Onko sinulla kysyttävää tai haluatko antaa palautetta?

Suomen suurin terveystapahtuma

TerveysSummitista saat internetin välityksellä asiantuntijoiden kertomia käytännön vinkkejä ravinnosta ja kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, unohtamatta lääkäreiden ohjeita terveyden parantamiseen.

Rekisteröidy ilmaiseksi tästä