Yleislääketieteen erikoislääkäri ja biokemisti Päivi Mäkeläinen: Kilpirauhasen vajaatoiminnan luonnonmukainen hoito

page-2018-jaettava-video.php

Yleislääketieteen erikoislääkäri ja biokemisti Päivi Mäkeläinen

Kilpirauhasen vajaatoiminnan luonnonmukainen hoito

Toivomme, että jaat tämän asiantuntijahaastattelun myös somessa, jotta kavereillasikin olisi mahdollisuus terveempään elämään!

Haluatko nähdä seuraavan TerveysSummitin kaikki uudet asiantuntijahaastattelut ILMAISEKSI ja säästää satoja euroja?

Uudessa TerveysSummitissa 27.1.-2.2.2020 näit yli 35 terveyden ja ravitsemuksen asiantuntijan syvähaastattelut ilmaiseksi!


Tässä haastattelussa käsitellään seuraavia asioita

  • Miksi kilpirauhasen vajaatoiminta on yleistynyt?
  • Mitkä ovat kilpirauhasen tehtävät?
  • Mitä ovat umpieritteiset rauhaset
  • Mitkä ovat kilpirauhasen yleisimmät toimintahäiriöt?
  • Mitkä ovat kilpirauhasen vajaatoiminnan tunnusmerkit?
  • Mitkä ovat kilpirauhasen liikatoiminnan yleisimmät oireet?
  • Miten kilpirauhasen toimintahäiriöitä yleensä hoidetaan?
  • Tarvitaanko kilpirauhasongelmissa aina lääkehoitoa?
  • Mitä muita hoitovaihtoehtoja on?
  • Jodin parhaat lähteet ovat jodioitu suola, maitotuotteet, kala, kananmuna, merilevät (nori ja dulse) 150-200 mikrogrammaa per vuorokausi

Päivin vinkit kilpirauhasen vajaatoiminnan luonnonmukaiseen hoitoon

  • Luonnonmukaista ja terveellistä luomuruokaa
  • Vihanneksia, erivärisiä marjoja, juureksia
  • Proteiininpitoiset ruoat aminohappo tyrosiinin saantiin
  • Kalat jodin saantiin
  • Gluteeniton ja maidoton ruokavalio voi olla useille hyödyksi, erityisesti autoimmuuni kilpirauhastulehduksissa
  • Gluteenittomat täysjyväriisi, tattari, hirssi, amarantti, kvinoa ja puhdas kaura
  • Kylmäpuristetut luomuöljyt kuten oliivi-, pellavansiemen-, hamppu- ja kookosöljy

Päivin ravintolisävinkit kilpirauhasen vajaatoimintaan

  • Jodi, seleeni, omega3-rasvahapot, rauta, vitamiinit A, E, B2, B3, B6, C ja D
  • Tyrosiinia, mikäli vatsalaukku ei tuota riittävästi suolahappoa
  • Liikunta, uni, stressinhallinta

Ravitsemusvinkit kilpirauhasen liikatoimintaan

  • Riittävästi proteiinia, laadukkaita rasvoja ja hitaita hiilihydraatteja
  • Goitrogeenit eli kaalit, lanttu, nauris, pinaatti, persikka, päärynä, raakana sekä soijatuotteet hillitsevat kilpirauhashormonien tuotantoa
  • Useita pieniä aterioita päivässä
  • Jodin välttäminen, jodisuola on ok
  • Gluteeniton ja maidoton ruokavalio voi auttaa kuten myös paleo-ruokavalio
  • Laadukas monivitamiini hivenaine valmiste
  • D-vitamiinilisä erittäin tärkeä 100 mikrogrammaa vuorokaudessa
  • B12-vitamiini suurina määrinä
  • Sinkki, seleeni ja magnesium
  • Ubikinoni
  • C-vitamiini 2-3 gramma päivässä, lisää annostusta vähitellen
  • Kalaöljy
  • L-karnitiini 2-4 grammaa vuorokaudessa
  • Vältä stressitekijöitä

Vinkit mikäli kilpirauhanen on leikattu

  • Terveellinen monipuolinen ravinto
  • Autoimmuunitulehdustapauksissa: D-vitamiini 100 mikrogrammaa, seleeni, gluteeniton ja maidoton ruokavalio

Vinkit vajaatoiminnan oireista kärsiville

  • Seleeni ja sinkki
  • Stressinhallinta
  • Liikunta
  • Ravitsemus kuten vajaatoiminnasta kärsivillä


 Haastattelijana Pequ Nieminen


Toivomme, että jaat tämän asiantuntijahaastattelun myös somessa, jotta kavereillasikin olisi mahdollisuus terveempään elämään!

 Nähdäksesi myös Terveyssummitin yli 35 uutta haastattelua rekisteröidy nyt!

Pääset näkemään  haastattelut ilmaiseksi VAIN rekisteröitymällä.

Haastateltavana:

Päivi Mäkeläinen

Päivi Mäkeläinen on yleislääketieteen erikoislääkäri ja biokemisti. Hänellä on pitkä kokemus kilpirauhaspotilaiden hoidosta kokonaisvaltaisesti ja luontaisesti. Hän on myös kirjoittanut kirjan Kilpirauhasen toimintahäiriöt ja kokonaisvaltainen hoito, joka rakentuu aiheen opiskelun, potilastyössä saadun kokemuksen ja 10 vuoden aikana pidettyjen kilpirauhasluentojen pohjalle.

 

Suomen suurin terveystapahtuma

TerveysSummitista saat internetin välityksellä asiantuntijoiden kertomia käytännön vinkkejä ravinnosta ja kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, unohtamatta lääkäreiden ohjeita terveyden parantamiseen.

Rekisteröidy ilmaiseksi tästä